Ken je die mop van die mensen die naar Portugal wilden..?

Vanaf ons vertrek vanuit Zoetermeer

Vanuit Zoetermeer vertrekken we naar het zuiden. Vorig jaar waren we een maand te laat voor het mooie weer in Portugal dus we vertrekken nu een maand eerder die kant op. Eerst vanuit Zoetermeer nog naar een camping nabij Breda. Samen met onze vaste oppas waar Lola logeerde (Marijke) het as van Lola op een toepasselijke plek uitgestrooid. Daarna naar Camping De Kreitsberg in Zeeland (Brabant). Daar hebben we afgesproken met onze vrienden die we vorig jaar in Spanje hebben leren kennen, Floranke en Gideon, Greet en Dirk en Willeke en Joop. We hadden een paar leuke dagen met veel gezelligheid, veel lachen en lekker eten. En ondertussen verlangen we allemaal er naar om weer terug te zijn in Spanje. Elk stel komt op een ander moment aan ivm andere plannen in Nederland of tijdens de reis.

Nadat iedereen vertrokken is blijven wij nog twee dagen extra staan omdat in Noord Frankrijk windstoten tot windkracht 9 worden verwacht. Op de eerst mogelijke reisdag rijden we naar de ons bekende camping Au Bord de l’aisne in Villeneuve de l’Aisne nabij Reims. Hiervan wisten we zeker dat ze het hele jaar open zijn (en dat ze heerlijke pizza’s hebben).

Vanaf deze camping willen we richting San Sebastian rijden om daar vandaan langs de kust naar Portugal te rijden. Onze volgende overnachting is in Avanton op camping du Future. Een aanrader voor een overnachting als je op die route naar het zuiden rijdt (open van 29 maart tot 1 november). Hier een indruk op Youtube

Onderweg kregen we nog goed nieuws en minder handig nieuws, allebei in het kader van gewijzigde voorwaarden. Het goede nieuws: na het schrijven van een aantal mails aan de verzekeringsmaatschappij van de caravan (Centraal Beheer) hebben ze in de polisvoorwaarden een voor ons belangrijk artikel geschrapt (er zullen vast meer mensen geklaagd hebben). Voorheen mochten we met de caravan maximaal 180 dagen achtereen in het buitenland zijn. Dat hele artikel is geschrapt en we kunnen dus makkelijker langer wegblijven. Dat geeft veel vrijheid om pas met beter weer in het voorjaar terug te komen.

Wat minder is: Starlink heeft besloten om in de voorwaarden van het Roaming abonnement (dat geheel op reizigers was gericht) een voorwaarde op te nemen dat je maximaal 2 maanden achtereen in het buitenland (dus buiten Nederland) starlink kan gebruiken. Die gekke amerikanen zijn helemaal van de pot gerukt. Dat hebben we ze dus ook (in nettere bewoordingen) geschreven. Zijn we iedereen enthousiast aan het maken om van Starlink gebruik te maken zodat je in heel Europa tijdens het reizen snel internet hebt om zo ook TV te kunnen kijken (en nieuwe berichten in de blog te plaatsen), gaan ze het beperken. We hebben ze voorspeld dat kamperend Europa en de digital nomads met campers andere oplossingen gaan zoeken en dit ze veel klandizie gaat schelen. Eens kijken of ze net als Centraal Beheer naar de klant luisteren. (wij denken het eigenlijk niet). Dus twee maanden na vertrek uit Nederland krijgen we een uitdaging (en nee we hebben geen tips nodig. we kennen alle mogelijkheden met SIM kaartjes en dat soort geneuzel). Gelukkig kunnen we het ROAMING abonnement elk moment tijdelijk pauzeren dus na twee maanden stoppen we ook met betalen. Wel een enorme teleurstelling want overal een snelle verbinding was wel echt heel fijn.

Ondertussen kregen we in Frankrijk een andere uitdaging. De derde reisdag van Avanton verder naar het zuiden leverde weer taferelen en een avontuur op waar we niet op zaten te wachten. Wij hadden een stukje voorbij Bordeaux de gedachte dat het verstandig was na 3 reisdagen om een camping in de buurt aan de kust van de Golf van Biskaje te zoeken en daar een dagje extra te blijven alvorens door te reizen. Dus wij kijken welke campings volgens hun eigen informatie open zijn. Er zitten er duidelijk een flink aantal dichtbij elkaar in die omgeving zoals je op de foto van Google Maps ziet. En het is geen hoogseizoen meer dus is er altijd wel ergens plek.

De 1e camping volgens de informatie op google en campinggidsen is open tot 15 oktober, maar op het moment dat we aankomen blijkt toch anders: helaas op 30-9 al gesloten. Oke, dat was er een die er geen zin meer in had. Gelukkig zijn er nog een aantal in de buurt. Op naar de volgende. Helaas , zelfde verhaal: een camping van de keten Capfun, zou het hele jaar open zijn volgens de informatie, wel buiten het seizoen met minder faciliteiten. Maar deze was helemaal dicht. Tegenover de camping is een grote camperplaats. Laten we die dan maar nemen. Er staan al andere reizigers en er is camerabewaking dus dat zal vast veilig zijn. Maar nee, je moet eerst een of andere kaart hebben, met een minimum tegoed van 50 euro om de camperplaats op te kunnen rijden. Dat gaan we dus niet doen. Ondertussen werd het al wat schemerig.

De volgende gaan we eerst bellen, maar helaas de telefoon wordt niet opgenomen. Het is wel de dichtstbijzijnde camping dus laten we daar toch maar naartoe rijden. Volgens de informatie het hele jaar open, moet goed komen. Echter, zowel onze Garmin als Google Maps stuurde ons onverharde bospaden op (die volgens de satelliet foto’s op Google Maps ons niet naar de camping gingen leiden. Uiteindelijk de onverharde wegen overgeslagen en google en Garmin rekenen vanzelf een nieuwe route uit. Oke 5 km extra, geen punt. Alleen blijkt als je er eenmaal rijdt dat die verharde weg een fietspad is, omkeren is geen optie gezien de beperkte ruimte tussen de bomen, dus dan maar doorrijden. We zien uiteindelijk na 3 kilometer fietspad een gewone weg kruisen, dan zullen we daar wel weer uitkomen, maar nee, 50-70 meter voordat we bij die weg zijn houdt het verharde fietspad op. Ook op dat moment is keren geen optie, dus de enige keus die overblijft: Off Road rijden over takken en keien met de combinatie van 5,5 meter auto en 9 meter caravan. Minder dan stapvoets qua snelheid deden we een tijdje over die 50-70 meter, met het zweet in de bilnaad en de vurige hoop dat we geen band lek reden. Maar we zijn er wel gekomen, althans op de weg, maar niet op de camping die we voor ogen hadden want die zagen we nergens.

Volgende poging, maar nu toch echt weer eerst bellen: Camping Le Saint Martin in Moliets-et-Maa met de vragen: “heeft u plek en kunnen we nog na 19 uur de camping op?” (want zo laat was het inmiddels. De vriendelijke dame aan de andere zijde: “ ja hoor geen probleem, ruimte genoeg en de Security laat u binnen”.  Pff wat een opluchting. En slechts op 12 km afstand. Jippie.
Eenmaal hier op de plek besloten we maar enkele dagen te blijven staan en van het mooie weer, de prima camping en het strand te genieten. Prachtige camping direct aan het strand gelegen. Keurig sanitair en vriendelijk personeel. en niet onbelangrijk: we hadden redelijk weer. Top.

En zoals we normaal bij iedere stap steeds doen: vooruitkijken naar campings die open zijn en naar de weersverwachting. En hier kwam er weer een verandering van plan. De weersverwachting van Portugal, en niet voor even slecht weer, maar voor de komende 14 dagen soortgelijke buien en temperaturen. Wij willen duidelijk in het verkeerde seizoen naar Portugal.

En dit was de geplande route via Portugal:

Ergo: Ken je die mensen die naar Portugal wilden?…… die gingen niet.
En dus besloten we van de westkant van de Pyreneeën naar de oostkant te rijden om vervolgens rustig langs de costa brava naar de costa Blanca te rijden naar ons overwinter-adres.

We staan nu aan de costa brava. Voorlopig wel even een prima plek. Volgende keer het vervolg.
Wil je meer beeldmateriaal zien? kijk dan ook op onze socials:

Vragen of suggesties? geef een reactie of mail ons op info@hetreisavontuur.nl

10 gedachten over “Ken je die mop van die mensen die naar Portugal wilden..?”

1. Mooie route, hoewel we zijn net terug uit Potugal. Rondje Lisboa via de kust naar Porto en dan via de oostkant weer naar Lisboa. We hadden geluk. Meestal perfect weer.
    Goed om het zekere voor het onzekere te nemen!

2. Jeetje, wat een gedoe zeg met die campings en dan die onverharde weg. Gelukkig zijn jullie veilig op de betreffende camping aangekomen. Nu genieten aan de Costa Brava!

3. Volgens mij ben je nu vlak bij ons in de buurt nl in los alcazares net boven cartagena. Overmorgen gaan we door en Andalusië verkennen om daarna naar portugal te gaan.

Het is leuk om jullie verslagen te lezen en jullie ervaringen te vergelijken met de onze. De keuze tussen caravan en camper en het verschil in reizen te merken.
    Veel plezier verder en vooral genieten en gezond blijven

4. Starlink kwestie kun je redelijk ongemakkelijk oplossen door of:
    De boel aan eind van termijn naar een kennis in Nederland te sturen, die het even laten opstellen, uurtje aanlaten, inpakken en terug sturen. Doet een kennis van mij met hetzelfde probleem vanuit Mexico naar VS en weer terug.
    Of laten overschrijven naar een adres in het EU land waar je lang zult verblijven.

1. Dank voor de tip. is een overweging. Ik heb via een support ticket laten weten dat ze een strategische marketing fout maken en dat onderbouwd. Ik heb liever dat ze die voorwaarde weghalen. dat gebeurt vanzelf als iedereen het roam abonnement na 2 maanden pauzeert.

5. Antoon en Marloes,

Wat een heftig verhaal…
    Dat zal bibberen geweest zijn op het einde van dat fietspad.
    Eind goed al goed, ondertussen het mooie Spanje bereikt.
    Geniet nu maar nog effe in het noorden van Spanje.
    Voorlopig daar ook nog mooi weer dachten we.
    Vele groetjes van ons tweetjes.
    En idd die Amerikanen zijn soms toch echt niet van deze wereld hé 🤷‍♂️