Vakantie tussen de verhuizingen door

Vanmorgen reden we samen op de fiets door een prachtig natuurgebied in Nederland (waarover de volgende keer meer). Op dat moment realiseerden we ons heel erg hoe gezegend we zijn met elkaar en met de enorme vrijheid die we hebben en hoe we daar op onze manier optimaal van genieten. De afgelopen weken reisden we steeds sneller door dan we hiervoor deden en het voelt weer even meer als vakantie dan als “wonen in de caravan”. Ter afwisseling best leuk eigenlijk. Tegelijk realiseerden we ons dat het de hoogste tijd was om ons geluk en onze belevenissen weer eens met de wereld te delen, dus hier onze verhalen van de afgelopen weken.

Na onze belevenissen met de dag Oranje in Dortmund rijden we naar onze volgende bestemming in het Moezelgebied. Op Camping Mosselhöhe staan we op een prachtige plek op een berg met een adembenemend uitzicht op het Moezeldal. En ineens vragen we ons af waarom wij nederlanders (ja ook op kaartmateriaal) Moezel met een Z schrijven, maar dat terzijde.

Vanuit deze tijdelijke woonplaats bezoeken we onder andere Trier en Saarburg. Trier kennen we al redelijk omdat we daar vaker zijn geweest in het verleden (wij woonden ooit met het hele gezin een half jaar in Luxemburg ivm een opdracht die Antoon daar deed, en van daaruit was het echt vlakbij). Saarburg kenden we nog niet maar is echt wel een heel leuke plaats die zeer de moeite waard is om te bezoeken. (FILMPJES HBBEN GELUID)

Na dit prachtige stukje van het Moezelgebied voldoende te hebben verkend en ook voldoende tegoed te houden voor een volgende keer, verhuizen we. Na een prachtige rit hebben we een uitdaging als we bijna op onze bestemming in het dorpje Bullay aankomen. Eerst een indruk van een deel van de rit van Heidenburg naar Bullay (ook met geluid):

Op de brug die de doorgaande weg met het dorp verbind, hadden we al snel gezien dat we geen grote tegenliggers moeten krijgen. Dus bij het voorsorteren wachten we tot de brug vrijwel leeg is en er geen bussen of vrachtwagens meer rijden (ter informatie: onze caravan is 2,5 meter breed). Op het moment dat de laatste vrachtwagen van de brug af rijdt, rijden wij er op. En als we bijna aan de overkant zijn, nog zo’n 20 meter te gaan, vindt een buschauffeur het toch nodig om gewoon de brug op te rijden. Na een gebaar van ons dat hij achteruit moet rijden gebaart hij zelf dat het wel kan, yeah right. (Foto van Google Maps ter illustratie, want op zo’n moment dat het vocht door de bilspleet druipt denken wij er niet aan om dit te filmen of te fotograferen).

Dat bracht ons ertoe om de combinatie helemaal tegen de rechter rand te zetten (met het polyester van de voorwand minder dan een centimeter boven die betonnen rand langs de kant) en uit te stappen om te zien hoe hij ging passeren, ook met het idee ” als jij denkt dat je er langs kan wens ik je veel succes”. Gelukkig waren er meer mensen die uitstapten om aanwijzingen aan de chauffeur te geven, die er vervolgens centimeter voor centimeter langs ging en dat kon alleen met ingeklapte spiegels van zowel zijn bus als van onze Transporter. Gelukkig reed hij geen schade aan onze caravan. Hij deed er wel ruim 20 minuten over en ondertussen stonden er files aan beide kanten van de brug, als ook op de brug zelf. Het waren benauwde momenten maar de caravan is er ongeschonden door gekomen. pffff. En ik verklap vast dat we voor het vertrek vanuit Bullay een ruimere brug 2 km verderop hebben gevonden, één keer is genoeg.

Op de camping in Bullay met de naam Bären-Camp zien we vrienden waarvan we al wisten dat zij hier stonden en we waren ook door hun getipt. In Bullay staan we prachtig op een ruime plek. Ook deze camping heeft prima sanitair. Het ligt prachtig aan de Moezel op zo’n 30 km van Cochem, wat een prachtige, maar erg toeristische, plaats is aan de Moezel. De camping is ook een goed startpunt voor mooie fietstochten. En het is ook een goede plek voor klussen aan de caravan want op 10 minuten rijden is een Fritz Berger filiaal (keten met kampeerartikelen en technische onderdelen) en dat is gezien de temperaturen een goed moment om een extra fan in te bouwen om de warmte van de absorptiekoelkast versneld af te voeren. Het is ook zo warm dat we voor het eerst in 9 maanden de airconditioning in de caravan gebruiken en daar heel erg blij mee zijn. Hieronder wat foto’s, gemaakt in Cochem.

Na een dag of 4 verhuizen we wederom. Onze vrienden willen onder andere het Speyer Technik Museum bezoeken. Na wat zoeken op google en camping sites komen we op camping Knaus Campingpark Bad-Dürkheim. Een wat grotere (maar niet mega) camping waar nog het een en ander te verbeteren is. Wat goed is: veel vermaak voor zowel kleinere kinderen als voor tieners, prima sanitair (ruim, voldoende en schoon). De plaatsen zijn echter veel kleiner dan op de site staat, dat hebben we opgelost door 2 plaatsen in beslag te nemen en dat als mededeling bij de receptie te melden (en dat vonden ze prima).
De dag na aankomst bezoek we dus het Technik Museum Speyer. Leuk voor iedereen die in techniek is geïnteresseerd. er is ook een iMax theater en een apart paviljoen gewijd aan de maanlandingen. De laatste twee zijn vooral doordrenkt met USA promotie, maar toch leuk om te zien. Heb je er na een dag nog niet genoeg van dan is 40 kilometer naar het zuidoosten in de plaats Sinsheim het zuster-museum met nog meer techniek wetenswaardigheden.

De laatste stop voor we weer naar Nederland rijden is het plaatsje Saverne in de Elzas in Frankrijk. Daar komen we op camping Camping Seasonova Les Portes d’Alsace. Saverne is werkelijk een pareltje in de Elzas. Prachtig plaatsje met een klein maar leuk centrum en veel mooie oude gebouwen. De sluis in het centrum is ook een bezienswaardigheid, zeker als je net treft dat er een boot door gaat.

Nog een kleine toelichting op de camping: leuke camping die veel gebruikt wordt als “overnachtingscamping”, maar ik adviseer iedereen om minstens een dag te blijven om het stadje te bezoeken. Op de camping is vermaak voor kleine kinderen en een klein zwembad die met slecht weer kan worden overdekt (schuifdak). Er stonden meerdere mensen voor meerdere dagen, ook met kleine kinderen en daar is de camping best aardig voor. Qua ligging ook een goede uitvalsbasis voor een dagje bezoek aan Straatsburg. Behalve als je, zoals wij, een auto hebt die te hoog is voor alle parkeergarages in Straatsburg, dus dat hebben we overgeslagen. Wat we wel hebben gedaan is zoeken naar een extra tuinslang om met onze tuinslang te verbinden want we hadden we een eigen kraan voor standplaats maar wel op bijna 25 meter afstand. Eerst kochten we een goedkope slang bij een plaatselijke winkel met super goedkope artikelen. Maar door de enorme rubbersmaak die aan het water kwam de volgende dag toch maar besloten om een tuincentrum te zoeken en daar slaagden we gelukkig voor een goede kwaliteit lichtgewicht slang van 15 m zodat we nu totaal 30 m kunnen overbruggen.

En toen werd het tijd om weer terug te rijden naar Nederland, waarschijnlijk voor de laatste keer dit jaar want we hebben inmiddels voldaan aan de verplichting van de burgerlijke stand om minimaal 4 maanden in het kalenderjaar in Nederland aanwezig te zijn (dit om onze inschrijving op briefadres veilig te stellen). Wat we in Nederland doen? Dat leest u de volgende aflevering van Marloes en Antoon onderweg.

9 gedachten over “Vakantie tussen de verhuizingen door”

1. Geweldig zekerder verhaal van de brug ! Moest even denken aan de tijd met de kip caravans naar opa in de Ardèche dat ging ook maar net.
    Dit is erger geweest .

1. Leuk om even bl’bij’ te lezen en zo ‘mee’ te kunnen reizen en genieten, daarvoor dank!
        Hier is het vanwege de (on)gezondheids situatie van hond pascha die in zijn wonderbonustijd van onoperabele en uitbehandeld hersentumoren leeft, even niet mogelijk om zelf de hort op te gaan, dus extra gewaardeerd.
        Alle goeds en heel fijne voorzetting ,

Warme groet, (gelukkig met t weer wel even wat koeler nu)
        Uit het Utregse

vanwege

2. Heerlijk om te lezen en te zien . Het is zeker een hele vrijheid om zo rond te reizen ,maar ik toch altijd blij als ik weer thuis ben . Geniet er maar van . Het astronautenpak staat jullie goed 😂😂😂 👍

3. Wat een goed verslag weer en leuke capingtips.
    Mossel gebied altijd mooi bij mooi weer.
    Veel plezier, kijk nu al uit naar jullie volgende verslag.