Waarom met de Caravan en niet met de camper?

(Spoiler) Het antwoord: wij willen steeds voor meerdere weken – of wellicht zelfs maanden – op een andere plaats in Europa wonen.

We blijven de vraag krijgen waarom we met een caravan door Europa gaan reizen en waarom niet met een camper. Hier en daar hebben we het in reacties al wel aangegeven. We zetten alle overwegingen nog eens op een rij voor mensen die ooit ook twijfelen (want ja dat hebben wij ook gedaan).

De voordelen en nadelen van beide opties hebben we goed op een rij gezet. Het is sterk afhankelijk van de manier van reizen welke optie het meest geschikt is.

Een camper is buitengewoon geschikt als je bijna voortdurend door reist. Dus je hebt (meestal) korte verblijven op 1 plaats en reist door om zoveel mogelijk plaatsen te bezoeken. Een camperaar ziet de reis meestal als vakantiebestemming en doet onderweg boodschappen of bezoekt onderweg een stad of museum. Een caravan is meer geschikt als je steeds langere tijd op 1 plaats blijft en van daaruit de omgeving gaat verkennen of (wat wij willen) de omgeving niet allen verkennen maar ook leren kennen. Wij willen niet constant op reis zijn, wij willen eigenlijk steeds een periode van meerdere weken of wellicht soms zelfs maanden op een een andere plek in Europa wonen. En dan is een caravan (als mobiel tiny house) naar onze overtuiging veel meer geschikt.


Voordelen van een camper zijn wel: + dat je met 1 voertuig zonder aanhanger rijdt (tenzij je die meeneemt om een kleine auto op te vervoeren), + dat je goedkoper en gemakkelijker dan met een lange combinatie van auto met grote caravan een veerboot neemt (prijskaartje en soms beperking van de lengte), +dat je niet verplicht in de meeste landen op een camping hoeft te staan, maar ook op camper-plaatsen en soms gewoon langs de weg kan blijven staan (dat zou voor caravans op veel meer plaatsen ook moeten kunnen is mijn overtuiging maar daar komen we vast nog eens apart op terug?) .


Voordeel van een caravan is dat deze aanzienlijk goedkoper is (een topmodel tandemasser caravan met alle luxe en accessoires die het leven makkelijker maken zit in dezelfde prijscategorie als een niet te dure en kleine 2/4 persoons camper, waar nog geen luxe en extra accessoires bij gerekend zijn). Bovendien is de verzekering van een camper duurder en je betaalt ook wegenbelasting (wat beide ook het geval is voor het trekkend voertuig van de caravan, maar doorgaans een lager tarief want lagere aanschafprijs en minder gewicht van de auto en dus goedkoper). Wat qua kosten tegen de caravan pleit is dat je inderdaad altijd verplicht op een camping staat, zoals al genoemd. Tenslotte is een voordeel van een caravan dat je gewoon echt meer leefruimte hebt (tenzij je aanzienlijk meer uitgeeft voor een heel grote camper, waarvoor je dan weer een groot rijbewijs nodig hebt).

Los van het kostenplaatje zien we in een caravan ook het voordeel dat we veel flexibeler zijn om vanaf de camping de omgeving te leren kennen. Deels gaat dat uiteraard met de (elektrische) fiets maar als de afstanden daarvoor te groot worden is een aparte auto waarmee je op een normale parkeerplaats in een stad kan parkeren wel een stuk gemakkelijker (en bij veel kilometers veel zuiniger in gebruik dan een grote camper).

PS: op de foto onze huidige caravan waarmee we komende maand nog 1 keer op vakantie gaan voordat ons nieuwe mobiele tiny house wordt gekocht.

7 gedachten over “Waarom met de Caravan en niet met de camper?”

      1. Anton, denk aan de levertijd. Wij hebben in september 2021 een Fendt Bianco Selection 465 TG met hagelbestendig dak besteld. Zou eind april worden gemaakt en half mei worden afgeleverd. Volgens de dealer is de caravan eind april inderdaad gebouwd, maar niet compleet, er zouden onderdelen niet leverbaar zijn (weet niet welke). Het is nu eind mei en caravan nog steeds niet geleverd bij de dealer en het is ook niet bekend wanneer. Voor zover ik weet zijn er geen dealers die nieuwe caravans met een hagelbestendig dak op voorraad hebben staan.

  1. Na 13 jaar onze camper Hymer verkocht
    Het vele toeren zat er niet meer in , en dan wordt het best een duur kosten plaatje.
    Nu een caravan gekocht een Fendt Bianco Activ 515SGe vrijdag op halen en dan gaan we hier weer van genieten.

  2. Beste Antoon,

    Inmiddels volgen wij met veel plezier jullie blog. Ik keek even naar je kosten vergelijking camper-caravan en wil daarbij even een opmerking plaatsen.
    Heb je namelijk bij je in je vergelijking ook meegenomen, dat je voor een camper “slechts” een kwartaaltarief wegenbelasting betaald (zo ja, dan is dit evt een tip voor andere lezers). Ik geef daarom even wat vergelijkingen. Ik vergelijk hierbij de wegenbelasting per kwartaal, van een (middenklasser) camper van 3000 kg met een personenauto die behoorlijk wat mag en ook veilig kan trekken en kom dan op een auto van ca 1800kg.
    Tarief camper diesel 3000 kg: 291 euro
    Tarief auto diesel 1800 kg: 556 euro
    Tarief camper benzine 3000 kg: 151 euro
    Tarief auto benzine 1800 kg: 308 euro
    Om het eerlijk te vergelijken, heb ik de wegenbelasting van de camper diesel (omdat deze een stuk ouder zal zijn), met fijnstoftoeslag berekent en de auto met diesel zonder fijnstoftoeslag berekent!

    Daarnaast zou je volgens de site https://www.camperverzekerd.nl/uw-premie vanaf 40 euro per maand uit moeten gaan geven voor een camper van ca 25.000 euro (uit ca 2005 met 80% no claim) all risk verzekert. Zonder het verder te onderzoeken, weet ik vrijwel zeker, dat je met een auto van 1800 kg en van een redelijke waarde, vast wat meer zal moeten betalen dan 40 euro per maand!? Uiteraard heb ik ter vergelijking, even wat willekeurige cijfers/bedragen genomen.

    Groetjes,
    André H.
    Silvia T.

Laat een antwoord achter aan Antoon en Marloes Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.